بدخطی و راهکارهای آن ( در ادامه مطلب)

دلایل بدخطی دانش آموزان و راهکارهای موثر بر خوش خطی آنان:مهماتما گاندی در بازدید از افریقای جنوبی متوجه می شود که مردم آن سرزمین با وجود محرومیت زیاد و زندگی در فقر دارای اعتماد به نفس بالایی هستند. برای یافتن دلیل آن درهمان تحقیقات اولیه متوجه می شود که آن ها دارای خط نیکو و زیبائی هستند و می گوید: “بدون شک ارتباط مستقیمی بین خوش خطی و اعتماد به نفس افراد وجود دارد.” خوش خطی و خط زیبا هنری است که عده ای آن را ارثی می دانند و به مواردی هم از قبیل خط زیبای خانوادگی و فامیلی و …. استدلال دارند. این در حالی است که تلاش و تمرین و دقت و همچنین آگاهی از فنون و روش های زیبانویسی تاثیر زیادی در این امر دارد و زمانی منجر به موفقیت می شود که استعداد ذاتی افراد با فراگیری فنون خط و کسب دانش آن ادغام گردد. طبق بررسی های روان شناسان و مشاهدات آنان اولین خطوطی که کودک بطور تصادفی بر روی کاغذ می کشد خطوطی منحنی و قوس دار است و فقط آن هایی که از درون و روان نا آرامی برخوردارند از خطوط شکسته استفاده می کنند. و متخصصان راهنمایی و رانندگی نیز بر این باورند که خستگی و خواب آلودگی در جاده های پرپیچ و خم و منحنی به مراتب کمتر از جاده های مستقیم است. بنابراین خطوط منحنی و قوس دار همانند خط نستعلیق بیشتر با روح و روان و طبیعت درونی انسان سازگاری دارد. خط نستعلیق خط رسمی کشور ما و مناسب ترین نوع خوشنویسی برای خط فارسی است و درقانون اساسی ما بر ترویج و استفاده از آن تاکید شده است. قبلا متون فارسی و آموزش در دوره ابتدایی خط شبه نسخ بود که خواندن و نوشتن آن در دوره ابتدایی باعث می گردید که بطور کلی افراد با خط نستعلیق ارتباط چندانی نداشته باشند و یادگیری کوتاه مدت آن در دوره ی راهنمایی جوابگوی نیاز آموزشی دانش آموزان نبود. خوشبختانه طی سال های اخیر رسم الخط کتاب های درسی دوره ابتدایی به خط شبه نستعلیق(باشباهت بالا) تغییر یافته و روند رو به بهبودی را طی می کند. اکنون آسیب های بدخطی را شناسایی کرده و راهکارهای بهبود دست خط افراد را بیان می داریم. 1- عدم تخصص آموزگاران دوره ابتدایی که خود مهارت چندانی در نوشتن خط نستعلیق ندارند که با برگزاری دوره های کوتاه مدت آموزش و تغییر درنگرش دانش و مهارت آنان می توان نسبت به رفع این مشکل اقدام نمود. 2- عدم توجه به خط زمینه (خط کرسی): (خط زمینه خط مستقیمی است که محل قرارگیری حروف و کلمات بر روی آن مشخص می شود. این خط از بی نظمی و کج شدن سطر جلوگیری می کند.) اگر آموزگاران و دبیران قبل از نوشتن بتوانند شاگردان را با نقش و اهمیت خط زمینه و تاثیر آن بر زیبا نویسی آگاه سازند. بی شک در بهبود دست خط آنان تاثیر بالایی خواهد گذاشت. 3- فاصله چشم تا کاغذ باید رعایت شود. معمولا دانش آموزان این فاصله را کم و زیاد می کنند که این امر علاوه بر خستگی چشم و بی حالی و سردرد باعث خطای دید گشته و زیبانویسی را مختل می کند. فاصله چشم تا کاغذ باید 30تا35 سانتی متر باشد. 4- نکته دیگر اینکه صفحه کاغذ باید درست و عمودی جلو دانش آموزان قرار بگیرد تا خطوط کرسی (زمینه) به حالت افقی باشد. رعایت نکردن این امر نیز باعث خطای دید گردیده و فرم حروف و کلمات به هم ریخته و یا بعضا باعث کج شدن آنان می گردد. 5- موردی دیگر که باعث بدخطی افراد می گردد، نادرست گرفتن قلم در دست می باشد. قلم باید بین دو اگشت اشاره و وسطی گرفته شود و انگشت شصت بعنوان نگهدارنده به آن ها اضافه شود. قلم باید به قسمت نوک انگشتان فوق نزدیکتر باشد تا تسلط شخص به قلم راحت تر باشد. عدم رعایت این نکات باعث خستگی دست – کندی در نوشتن و ناهنجاری در خط می گردد. 6- نور نیز باید به اندازه کافی در فضای نگارش وجود داشته باشد و از زاویه ای بر روی کاغذ بتابد که به همان سمت نوشته می شود. (از سمت راست برای چپ دست ها و از سمت چپ برای راست دست ها). 7- تندنویسی: تندنویسی معمولا همراه خط تحریری است ولی در ابتدای آموزش صحیح زیبانویسی با توجه به اینکه آموخته های غلط قبلی در ذهن افراد نقش بسته است، تندنویسی باعث می شود که ناخواسته آموخته های قبلی توسط نگارنده بر کاغذ نقش ببندد. بنابراین خوب است در ابتدای آموزش هنرآموز با حوصله و تفکر حروف و کلمات مورد آموزش را بر روی کاغذ بنویسد و پس از فراگیری کامل اصول و قواعد خوشنویسی اقدام به تندنویسی نماید. پس در ابتدای یادگیری، تندنویسی آفت زیبانویسی است. 8- تکلیف زیاد و بی هدف: معمولا بعضی از مربیان به خاطر اینکه شکل حروف و کلمات و ترکیب حملات در ذهن دانش آموزان بهتر نقش ببندد، اقدام به توصیه تکالیف زیاد می کنند. باید توجه داشت. تمرین کردن مفید و سودمند است. ولی اگر حجم آن زیاد و غیر منطقی باشد باعث می گردد دانش آموزان از تکرارو زیاد نوشتن خسته شده و بی توجه و کم دقت، فقط در اندیشه به پایان رساندن تکالیف باشند که باعث می گردد هدف اصلی معلم تحقق نیابد: تمرین کردن مفید است در صورتی که با تمرکز و دقت بالا و صحیح صورت پذیرد. 9- تعداد زیاد دانش آموزان در کلاس درس نیز باعث می گردد درمدت زمان کوتاه مربی نتواند سرمشق و اقدامات لازم را برای شاگردان کلاس انجام دهد. 10- شرایط فیزیکی نامناسب کلاس (میز ونیمکت سه نفره) و همچنین نبود کارگاه هنر نیز باعث می گردد مربی در دستیابی به اهداف آموزش باز بماند. 11- تشویق مربی نیز تاثیر روانی بسیار بالایی در پیشرفت افراد دارد. به لحاظ روانی هنرآموز و فراگیر باید باور کند که در حال پیشرفت است و تشویق مربی و صحبت های امید بخش ایشان وی را دگرگون می کند. 12- ارتباط دوستانه و صمیمی بین فراگیر و مربی باید صورت پذیرد. در جوامع امروزی بیشترین ترویج مد و رفتارها و هنجارهای اجتماعی از طریق هنرمندان رواج می یابد. دانش آموزان مربیان هنری خود را بعنوان الگوی رفتاری خود می شناسند- نوع پوشش ، صحبت کردن ، حتی راه رفتن مربی هنری در ذهن هنرآموز باقی می ماند بنابراین شخصی بعنوان مربی، موفق و اثر گذار خواهد بود که بتواند قبل از کار دل فراگیر را بدست بیاورد. 13- ابزار نگارش بخصوص در ابتدای کار و شروع خط باید به مطلوب ترین شکل باشد- اشکال در کیفیت آن باعث دل زدگی هنرآموزان می گردد.

بدون دیدگاه

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>